dimarts, 12 d’agost del 2008

article a "Q"

lluvia-mcarme

«En el centenari d’una de les joies de l’arquitectura de la nostra ciutat, la Casa Lluvià d’Ignasi Oms i Ponsa, la Delegació del Bages-Berguedá del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya ha volgut retre-li homenatge en forma de concurs de pintura. Per assolir èxit va oferir dos premis molt importants: 2.100 euros ¡ 900 euros. Resultat: la sala d’exposicions curulla, amb vint-i-quatre obres, sense selecció.

Des de la perspectiva actual, el modernisme sembla un pastís. És lógic, predomina
el sumptuós sobre el funcional. Cal dir, per ser justos, que és un deis estils més emblemàtics de la cultura occidental moderna, íntimament identificat amb la societat que el va veure néixer: poderosa, culta, sofisticada, amb fruïció malaltissa per furgar en el subconscient, lloc que Freud va assenyalar com la matriu de tots els problemes humans. Però a desgrat de les angoixes occidentals en les quals estaven immersos, van gaudir la vida amb plaer extraordinari. Una frase adjudicada a Oscar Wilde avalua exactament el que van arribar a ser: «Un cadàver exquisit i putrefacte».

La cúpula en la qual flairar els màxims efluvis d’aquella situació era Viena, capital de l’lmperi austro-húngar. La novel·la de Thomas Mann, Morta Venecia, i les pel·lícules biogràfiques, editades en vídeo, Alma Mahier, Klimt i Modigliani, ens ho poden fer entendre de manera molt didàctica.

Manresa no és Viena, nosaltres no tenim res a veure amb les classes cultes de l’lmperi austro-hongarés, però son, de la mateixa manera que aquelles gents, una societat decadent amb una metàstasis irreversible. En conseqüència un mort vivent, que no un cadàver exquisit!

La sensació de l’exposició era de pastisseria industrial, és a dir, alforrada, i en conseqüència barata, pel gaudi de paladars poc selectes. Era un exposició perfectament adequada a una societat com la nostra, que prefereix la quantitat a la qualitat i que embogeix per les aparences. En resum, tot això era d’esperar ja que un percentatge mínim d’obres provenien del superficial món de les pintures ràpides i, la resta, intentava penetrar en l’essència del fet modernista sense èxit. En totes elles, l’afany superava, amb escreix, la tècnica emprada; fins i tot en les obres premiades. La primera freda, calculada, descartiana com un mal dibuix tècnic; la segona, com un pastís mal cuit, va anar evolucionant fins a convertir-se en un autèntic pastis de pasta de full.

Una sola obra va extreure profit del model, la Casa Lluviá, amb técnica molt acurada, expressió lírica i simbolisme molt sensible, apropant-se a l’esperit modernista d’aquell entorn manresà tan especial. Potser perquè l’autora, Carme Manubens, hi va viure la seva infantesa.»

Manel Soteras Cruells

Article "Mirades de la Casa Lluviá - Exposició COAC, Manresa del 29 de Maig al 22 de Juny", publicat fa uns dies al número 12 de "Q", revista manresana de "creació artística i patrimoni cultural"

4 comentaris:

Mingu Manubens Bertran ha dit...

La crítica als participants la trobo injusta; de fet tots s'ho havien currat. És cert que el primer premi potser era un quadre preparat per a fer-lo guanyar de cara als arquitectes; però del segon crec que no hi havia res a dir. Era, pel meu gust, un quadre bo.

Crítiques apart i premis apart, agraeixo al Manel aquesta trencada de llança per la MªCarme. És ben veritat que si algú s'ha apropat a l'estil modernista en la pintura a Manresa ha estat la MªCarme. Ha viscut dins una estètica modernista i és com la seva manera de veure el món: un continu splash de colors, sense putrefaccions (apart, potser d'algun peix a la "plaça de la Farola")

Anònim ha dit...

Repetim, un quadre extra-otrdinari!

Mingu Manubens Bertran ha dit...

M'adono que he fet servir "modernista" -es parlava de modernisme- per "impressionista". Jo no sóc entès. Potser es pot parlar de vinculació entre impressionisme i modernisme. Suposo que hi ha un modernisme impressionista i un impressionisme modernista, que no vol dir que "tot" el modernisme sigui impressionista, ni que "tot" el impressionisme sigui modernista. De tota manera jo diria que bona part de la pintura de la MªCarme es pot qualificar -si és que hi ha cases d'algú- de impressionista. I no es pot negar que ella -tú diràs, MªCarme- sempre ha valorat i estimat el modernisme.

Carme ha dit...

sí he estimat el modernisme dons soc una "xica yeyé" :)