divendres, 23 de març del 2007

Una floreta (una mica tardana) a sant Josep per tots els Joseps de part d'un altre Josep : el Pla

Aquest diumenge una mica rúfol de març em trobo sant Josep al cafè, a punt d’acabar la partida de cartes que ha fet amb els amics. En la petita tertúlia de fusters, serrallers, ferrers, basters i paletes del poble, sant Josep és una figura considerada. És home discret i de molta experiència. Els objectes que fabrica són una mica matussers i d’un ajust una mica precari; però són sòlids i ferms. És un fuster de pagès. Si juga a cartes és per distreure’s; ho fa sense apassionament. En sortir de l’establiment, em pregunta amb la cara llarga i trista què fan els artesans els dies de festa.

—I ara, què farem?

—Podríem anar a menjar quatre bunyols, què li sembla? —li dic amb un gran respecte—. Avui és diumenge...

—Sí senyor, no me’n parlis! Avui és diumenge. Quan no sé què fer m’avorreixo.

—Fa una tarda plàcida i tranquil·la. Caminarem una estona. Podrem collir uns espàrrecs. No li agraden els espàrrecs, a la senyora Maria? Després, menjarem un bunyol en qualsevol masia.

—Però, fill meu, vols dir que no somnies? On són els bunyols antics? Què s’han fet els bunyols d’altres dies?

—Però vostè deu tenir influència. Deu tenir molts amics en el terme. Els seus treballs són apreciats per la ruralia.

—Els meus treballs, estimat amic, no fan ni fu ni fa als pagesos. Davant de l’artesania, aquests homes no tenen pas el cor gaire tendre. Per altra part, prefereixen vendre els ous i la farina que fer bunyols. Però en quin món vivim? No series pas una mica poeta?

—Com és possible que el sol fet d’haver-li insinuat com hauria estat d’agradable anar a menjar quatre hunyols el porti a utilitzar la paraula «poesia»?

—La poesia consisteix, estimat amic, a desitjar l’impossible, a aspirar a menjar bunyols quan no hi ha lunyols. La poesia és cosa de la imaginació i de la fantasia. És la il·lusió del que no existeix més que en la vaguetat del pensament. Els bunyols que conegué-rem ja no existeixen. La misèria i la sacarina els hart fets passar avall inexorablement.

—Li diré, de tota manera, que el què s’assemblà més a menjar bunyols quan no n’hi ha és parlar-ne, a condició, és clar, de parlar-ne poèticament.

—Sí senyor. Això és exacte. I aquesta és precisament la considerable, la meravellosa utilitat de la poesia. Quan et diguin que la poesia no és útil, que no serveix de res, que és una mera activitat decorativa, ja te’n pots riure. No els creguis. La poesia és almenys tan útil, potser més útil que la cuina.

—Si no hi ha bunyols, doncs, parlem-ne!

—Un moment! Potser convindria no caure, ara, en l’extrem oposat. El to just i enraonat és el més adient. Encara que els sants tinguem fama de viure de l’aire del cel, no creguéssiu pas que semblant afirmació és una veritat literal. No. Més substanciós és menjar bunyols que discórrer sobre aquestes llaminadures hipotèticament.

—Jo també ho crec.

—I fas molt bé de creure-ho. Et diré a més a més que, si et conserves en aquesta creença, no hi perdràs res.

—Gràcies pel consell. Així, doncs, què farem?

—Mala cara quan morirem.

—I mentrestant ens haurem d’acontentar amb el que es presenti...

—No hi ha més remei. Els bunyols casolans eren exquisits, excel·lents. Els de confiteria sempre ho foren menys; els d’ara són irrecognoscibles. Per al meu gust són massa greixosos, i, en molts dels que venen, s’hi sent massa l’oli. Espolvorejats amb sucre, fan una crosta excessivament confitera, rnassa artificiosa. Els casolans es feien amb la flor de la farina i ous frescos. El llevat era de bona classe. Eren una mica secs. No eren excessivament dolços. Tota la nostra confiteria, tota la nostra rebosteria, peca d’un excés de dolçor, d’una superabundància d’almívar. I encara: la dolçor natural és tolerable; la dolçor artificiosa és indigesta. Els bunyols casolans donaven gust a beure. Els agraciava un vinet rosat i sec.

—És curiós!

—Què és el que trobes curiós?

—Que a un sant li agradi el vi sec.

—No ho diguis a ningú; sobretot no diguis que jo t’ho he dit, però el millor vi, per als bunyols, és el vi sec. Malgrat l’origen eclesiàstic del bunyol i de la tendència de l’estament sacerdotal a la beguda dolça, no convé acompanyar aquest llamí amb garnatxes, malvasies o misteles. Almenys al meu entendre. No s’ha de passar la mesura en res. Això és un principi de fuster. Tingues present que aquestes llaminadures s’originaren en l’època dels grans dejunis i per reforçar una mica la situació tan prima dels estómacs del temps. I ara ja ho veus: aquests dejunis han estat suprimits perquè farien el mateix efecte que ploure sobre mullat. Però el reforç també se n’ha anat al cel.

—D’aquest sant temps de Quaresma, què en quedarà, al pas que anem?

—Ens quedarà el perfum de les violetes, els espàrrecs de marge, l’olor seca de l’espígol, el sorollet de les aigües fresques, el vent humit, el pas dels núvols blancs sobre el blau tendre... Un sant, què podria demanar més?

10 comentaris:

Carme ha dit...

AQUESTA FLORETA ES TAN TARDANA, QUE JA TALLADA,AGRANDARA,RAM-ADA PER AVUI REPARTIR A TOTS ELS ORIOLS DE LA FAMILIA FELICITATSSSSSSSSSSSSSSSS

Anònim ha dit...

M'encanten els bunyols.
M'encanten les croquetes de Sta. Teresa.
M'encanta la frescor de tanta paraula primaveral i en temps de quaresma, apropiada.
M'encanta l'alegria de la bunyolada de St. Josep.
M'encanta que t'encanti.
M'encanta que no pari de rajar tanta paraula per a expressar l'imaginable.

M'encanta recordar-vos.

M'encanta ser-hi !

[Felicitats Joseps, Joseps Oriols i Oriols. Sou la vida del març]

Anònim ha dit...

Recoi!, sant Josep. Semblava més aturadet i guaite'l que espavilat parlant de poesia.
Bona reflexió sobre la modernitat i que avui en dia ja no hi ha res "autèntic".
Però en aquest blog algú va dir que tenim el privilegi d'esforçar-nos i per part meva (que no puc suportar tants bunyols fets amb sacarina i massa oliosos) buscaré la flor de farina i els ous més frescos i assajaré de fer aquells bunyols no gaire dolços, un pèl secs i ben inflats, havia'm si me'n surto. Sé que molta altre gent ho està intentant, però d'això els mèdia no en parlen.
Si tinc sort ja us convidaré benvolguts Joseps.

Des del Penedès.

Anònim ha dit...

Ep !

No et deixis el vi !

Sec !

Mingu Manubens Bertran ha dit...

«Vam conèixer l’honor del treball (...). Hem conegut aquest esment portat fins la perfecció, tant en el conjunt com en el més ínfim detall. Hem conegut aquesta pietat de l’obra ben feta portada fins a les seves exigències més extremes (...). Aquells obrers... tenien honor. Era necessari que una pota d’una cadira estigués ben feta. Era quelcom sobreentès. Era mostrar superioritat. No hi havia que fer-la forçosament bé per causa del salari, o poc o molt pel salari. No hi havia que fer-la bé per al patró, ni per als entesos, ni per als clients del patró. Era necessari que estigués ben feta per sí mateixa, en sí mateixa, per a sí mateixa, en el seu mateix ésser. Una tradició que prové del més profund de la raça, una història, un absolut, un honor, volien que aquesta pota de cadira fos ben feta. Cada pota de cadira, encara que no estigués a la vista, era tan perfecta com la que es veia. Aquest és el principi mateix de les catedrals (...).

Tots els honors convergien en aquest honor. La decència i la finor del llenguatge. Aquell respecte a la llar. Un sentiment de respecte, de tots els respectes, de l’ésser mateix dels respectes, per dir-ho així. Tot era una cerimònia constant. Altrament, sovint, la llar es confonia amb el taller, i l’honor de la llar i l’honor del taller eren un mateix honor (...). Tot era ritme i cerimònia des de la llum de l’albada. Tot era tradició i ensenyament, tot havia estat llegat, tot constituïa el costum més sa. Tot era elevació interior, i una pregària tota la jornada, el son i la vigília, el treball i el repòs escàs, el jaç i la taula, la sopa i el tall, la casa i el jardí, la porta i el carrer, el corral i el llindar, i el plat sobre la taula (...)

I com a conseqüència, tots els bells sentiments derivats i filials. El respecte als ancians, als pares, a la família. Un admirable respecte als nens. Naturalment, respecte vers la dona —i és molt necessari dir-ho, perquè avui, es troba a faltar molt un respecte vers la dona, per sí mateixa—. Un respecte a la família, a la llar. I, sobretot, el gust i el respecte al mateix respecte. Un respecte vers l’eina i vers la mà, aquesta suprema eina.»

L’Argent (1917)
Charles Péguy

(Aquest llibre i aquest autor, com a Josep Pla tampoc, no els he llegit. Ho he traduït del castellà des d’un altre llibre que —aquest sí— estava acabant de llegir aquests dies:“José, esposo de Maria” de Federico Suárez.

Ja que hi havia coincidència en el temps —sant Josep- i, per què no, en el tema -"la sopa i el tall"—, m'ha semblat que potser era adequat deixar-ho aquí..

És fenomenal, Santi, el text que ens vas copiar.. Gràcies)

Anònim ha dit...

Acabo de veure Joana d'Arc per la tele

L'avi em va demanar una vegada, quan jo encara vivia al carrer de Sant Lluís, que li comprés un disc

Es tractava de l'oratori de Santa Joana d'Arc, crec que era de Artur Honneger

Des de la meva joventut (ignorància) vaig pensar que era una llauna molt gran i el que no entenia en absolut és que li pogués agradar a ell (el tenia situat mentalment en l'esfera de la Cançó d'Amor i de Guerra que l'encantava) ja que era música simfònica contemporània i dodecafònica (...crec)

La pel·lícula m'ha impressionat i m'ha fet pensar molt en ell

S'hi diuen coses molt grans

Caram

Anònim ha dit...

MADAME GERVAISE
On offre à Dieu ce que l’on a. On offre à Dieu ce que l’on peut.

JEANNETTE
Et quand vous voyez, madame Gervaise, que vos prières sont vaines ?

MADAME GERVAISE
Jamais nous ne savons si la prière est vaine.

Charles PÉGUY. Le mystère de la charité de Jeanne d’Arc

Anònim ha dit...

A propòsit d’una carta d’agraïment que l’Imma va enviar a en Mingu i que en Mingu va contestar reenviant-me-la a mi en la qual carta es parla de coses que em depassen, ja que en el lloc on som no ho sabem, segons les molt ben trobades paraules d’un poeta... alemany

Oh profunditat de la riquesa, de la saviesa i del coneixement !

Que en són, d'insondables, els seus judicis, i d'impenetrables, els seus camins !

Qui pot conèixer el seu pensament ?

Qui ha estat el seu conseller ?

Qui li ha deixat mai res, que ell li ho hagi de tornar ?

Tot ve d'ell, passa per ell i va cap a ell

Fins aquí sant Pau evocant uns versos molt antics que els vells de la seva tradició solien recitar

Tot, en grec : pas-pasa-pan

Pan — tot, tot, tot — era una paraula que aquest de Tars no es va cansar mai de declinar per activa i per passiva per veure si ens podia fer arribar una engruna d’allò que volia dir

Una engruna només

Tot és massa per una formigueta com jo : pesa massa, pesa molt, que li va contestar algú conegut amb el nom de Cristòfol

Mingu Manubens Bertran ha dit...

«arriba l'hora, més ben dit, és ara, que els autèntics adoradors adoraran el Pare en Esperit i en veritat. Aquests són els adoradors que vol el Pare» (Jn 4, 23)

Qui seria tan beneit de posar un ritus, un consell, per damunt la pròpia consciència?

«..no fos cas que us tinguéssiu per més savis que els altres», diu un tros més amunt la carta de sant Pau que citaves. I una mica més avall, quasi immediatament abans del que has copiat, encara afegeix «..però vosaltres heu rebut la seva misericòrdia, a fi que ells també la rebin»

Estic amb sant Pau i amb el Santi Pau, i (no “però”) també estic amb sant Pere

Carme ha dit...

sant marc sant lluc santa barbara ensenyens a entendre !!!

( es bromi "tontis"!)