dilluns, 10 d’octubre del 2005

Paraules de dona, I.

Un relat senzill i planer per començar

Ser dona avui és una condició difícil. A l’Associació de Dones per la Igualtat de Cerdanyola, he conegut molts relats esgarrifosos de dones que m’han fet obrir els ulls a una realitat injusta i cruel. Afortunadament aquesta no és la realitat de totes.

Homes i dones som diferents fisiològicament en molts aspectes. En alguns dels nostres òrgans està la base d’aquesta diferència. I, la cultura en la que vivim, afegeix altres diferències en valors i conductes. M’adono que les dones, en general, estem preocupades pel nostre creixement personal i estem en la dura batalla per aconseguir la igualtat. Tan de bo. Moltes vegades, ni nosaltres mateixes sabem què és la igualtat ni sabem com s’exercita. Ens fem grans, els nostres fills comencen a volar del niu i volem posar sempre paraules allà on els homes posen silencis i pauses. Les paraules deixades anar en l’aire, o enquistades dintre, no reboten i allà apareix una falla profunda on el seu oblit és la pitjor de les medicines.

Nosaltres, les dones, estem fent una feina pertinaç per a fer-nos escoltar i hem d’aprendre a redescobrir-nos. Per això, no us estranyeu, homes, que ens agradi tant la recerca de la nostra identitat, que només podem construir amb el mirall que són els altres (homes i dones). M’identifico amb la necessitat de creixement personal. Tracto de justificar-la, i personalment dubto de si la recerca constant del jo de veritat i el jo teatral, és pecat, el pecat de la vanitat. Però quan parlo amb d’altres dones de la meva edat o més joves m’adono que totes les que aprenen més ràpidament són les més pecadores de vanitat.

Fins aquí, aquesta primera aproximació des del món de la dona.

Tracto d’obrir una possible línia de debat —"El tema és..."— amb persones com vosaltres que sou sensibles a la connexió entre les emocions, els sentiments i la raó, ja que sé que d'aquesta manera les meves paraules —"promesa infinita"— no cauen en l'oblit

Gràcies

Maite

20 comentaris:

Santi Pau ha dit...

Tot un tema, sí senyor... Amb tot, és un tema... diferenciador. En el conte de l’Oca no veig, per exemple, que l’autor faci distinció de dones, homes, nens o capellans. El tema, al conte, és l’oca, la petjada vertical, l’anar d’aquests tots junts més que la consideració d’allò que els diferencia.

El blog ja comença a tenir prou entitat com per «autocitar-nos». D’ell n’extrec un cita —ja la coneixes— que ben bé podria ser «l’ideari» dels bertran o d’aquest «un-de-nosaltres» anònim que no diferencia res ni ningú:

«Els Bertran són uns idealistes. En l’idealisme la consciència d’aquest haver-rebut-en-regal es tradueix per la consciència sobreinterpretada en el sentit que hom posseeix el do de la llibertat concebut com una superioritat inalienable i pròpia per damunt de cap obligació externa: res no podrà mai ser prou pesat fins al punt que no pugui ser portat per qui des d’aquest moment és ple de la convicció de voler allò que ha de voler. Això es pot considerar com una exageració metafísica i una transferència enganyosa del principi de levitació en la voluntat, però el nucli d’aquesta afirmació es justifica pel fet que la criatura humana pertany a la dimensió de la petjada vertical. En aquesta pertanyença allò donat i el tu pots es relliguen amb l’hom t’ajudarà, però sobretot amb l’allò reeixit que travessa l’horitzó. D’aquesta associació neix la confiança que el més inversemblant s’esdevé com si fos allò més natural»

M'agrada tenir els ulls posats aquí. Aquí ens hi trobem tots!

Cordialment teu, Santi
zexdxakb

Anònim ha dit...

Holis!

La vanitat crec esdevé pecat quan aixafes al que tens al teu costat

La vanitat es bona per a superar-se un mateix

La vanitat es virtut quan va a la recerca de l'autoestima

Anònim ha dit...

Fa poc ens van passar gravada en DVD aquella entrevista que li van fer a Pere Casldàliga a TV3 i, cap al final, és curiós com ell diu que és vanitós, li agrada "quedar bé"; però no és gens orgullós, diu també. La distinció és interessant, no?

Sempre que sento la paraula vanitat, recordo aquell llibre tan rebonic de la Bíblia: el llibre de Cohelet, ón hi ha tot un tractat sobre la vanitat.
Parla més de la vanitat de la vida que sobre el "pecat" de vanitat. És un llibre que enamora a creients i no creients. A nosaltres ens el va fer descobrir William Saroyan. A William Saroyan ja sabeu qui ens el va fer descobrir (va ser el Santi amb "el Tigre de Tracy" i amb "la Comèdia Humana", recordeu?) després en vem buscar i trobar les obres completes.

Les tres coses que diu la Mª Carme em semblen perfectes.

Afegeixo uns versos d'una cançó que haviem escoltat moltes vegades a Jorge Cafrune. Crec que es deia "coplas del payador perseguido". L'autor era Atahualpa Yupanki:

la vanidad es yuyo malo
que envenena toda huerta
es preciso estar alerta
manejando el hazadón,
pero no falta el varón
que la riega hasta en su puerta.

Anònim ha dit...

Holas.

Tot plegat, la Mª Carme, vosaltres, el clar record de que en Saroyan venía d'en Santi (pell de gallina), tot aixó alegra un día.

Ja coneixes, Mingu, les meves reflexions sobre l´arrogància i per tant sobre la vanitas vanitatis.

Preciós lo de la Carme.

Anònim ha dit...

Gràcies a tots...
...Preciós lo de la M.Carme,
totalment cert !!!!!

Petons i seguirem.....

Sento el calor de les vostres paraules i m'aniran molt bé per afrontar un dia plè de reptes..
Necessito més autoestima que altres vegades, avui.

Vinga
endavant !!!!
GRACIES A TOTS !!!!!

Anònim ha dit...

En Santi (en off :)

No entenc res de res. Es pot saber per què dimonis no pengeu tot això com a "comments" als llocs corresponents ? Pararem ximples ! Ara que havia començat a familiaritzar-me amb els blogs i sortiu amb això ! Per exemple: què vol dir "darrera intervenció" ? A quina et refereixes ?
Oh Déu meu he perdut, del tot, el fil ! O potser és el dia ? Dilluns i boira !

Santi Pau ha dit...

—I la Mima ?

—Que en sabeu res?

—Fa temps que no sentim el seu lleguatge...

Phlecgm

Carme ha dit...

M'AGRADA QUE FACIS AQUESTA PREGUNTA! JO SE QUE ESTÀ DINTRA LA "G" DE GRANCOSINA!

Carme ha dit...

M'AGRADA QUE FACIS AQUESTA PREGUNTA! JO SE QUE ESTÀ DINTRA LA "G" DE GRANCOSINA!

Carme ha dit...

no es que ho haigui escrit dues vegades es que he tertomudejat...coses del llenguatge...

Anònim ha dit...

Anim Maite !!! tote la meva callada ajuda en la teva recerca .... crec mes vanidos a qui intenta mostrar-se humil per buscar la compasiò, la irresponsabilitat, el no actuar... no es vanitat sino justicia i agraiment reconeixer lo de bo que tenim i saber administrar-ho i fer-ho fructificar per els demès...
Xevi

Santi Pau ha dit...

No sé com dir que sou GRANS !!!
Han sortit moltes idees precioses que sabrem aprofundir:
Una d'elles, som idealistes, els Bertran...i dic jo, potser això explica la nostra condició per la creativitat i, doncs, pels llenguatges i per la curiositat i per la interelació de les coses del cosmos. Com deia l'Einstein : el que mou al científic a la recerca és la curiositat !!!
Sou la hòstia !
Les vostres parauales m'han servit de molt, i crec que això ens passa a tots.
Us redescobreixo constament.
Gràcies a tots pel vostre nivellasso !!!

Santi Pau ha dit...

A propòsit de "JO SÉ QUE ESTÀ DINTRA LA "G" DE GRANCOSINA"
Jo no entenc coses tan elevades com aquesta...
Jo només preguntava per la Mima; m'extranyava no sentir des de fa temps la seva veu...
Segons allò que va dir el guanyador (o no?) del concurs de piles recarregables, "un blog és ser-hi", la pregunta és: "—I doncs, on és la Mima ?"

soqzc

Anònim ha dit...

SI, SI COM DIUS EL BLOGG és SER-HI,
però d'on surten les hores??...Santi, potser quant surt el sol oi?? tú ets matiner

No tingueu en compte les meves absències, la veritat és que hi ha un conjunt de coses: UNA,que m'he "Bloggejat" em tantes novetats en el blogg i el correu,el meu portàtil, de tant en tant és desconecta de la línea tlfonica.DUES,que em deixeu esmaperduda i estupefacte em tant i tant nivell i profunditat dels vostres escrits i comentaris que la meva reacció és enmmudir.I TRES, que trovo molt a faltar aquell punt de pagessa que tenía quant vivia a la masía i l'haig de compensar d'alguna manera... En un altre moment us explico com ok??

fins aviat

mima

Anònim ha dit...

SI, SI COM DIUS EL BLOGG és SER-HI,
però d'on surten les hores??...Santi, potser quant surt el sol oi?? tú ets matiner

No tingueu en compte les meves absències, la veritat és que hi ha un conjunt de coses: UNA,que m'he "Bloggejat" em tantes novetats en el blogg i el correu,el meu portàtil, de tant en tant és desconecta de la línea tlfonica.DUES,que em deixeu esmaperduda i estupefacte em tant i tant nivell i profunditat dels vostres escrits i comentaris que la meva reacció és enmmudir.I TRES, que trovo molt a faltar aquell punt de pagessa que tenía quant vivia a la masía i l'haig de compensar d'alguna manera... En un altre moment us explico com ok??

fins aviat

mima

Anònim ha dit...

CARAI...UN ALTRE VEGADE PER DUPLICAT!! misteris o potser es que ha de ser de dos en dos, com les ales de les papallones dels pardals, dels aguilots, dels ángels...

Mingu Manubens Bertran ha dit...

Mima, que be t'expliques. Com es nota que sou germans, el Santi i tu: per com dius alixò de les ales i pel punt de pagesia. Em sembla que li has encomanat l'emmudiment.

Anònim ha dit...

Mima, totalment d'acord amb el Mingu. I a més a més : estic esperant amb impaciència que ens expliquis aquest com.... i, de fet, agafa't el blog per treure el teu llenguatge i no et preocupis de seguir cap fil encetat. Obre tu un fil i de ben segur que tu tindras seguidors o comments.Perdre la por a dir el que penses i sents..., el Santi, crec que ho explica molt bé i convenç. Cap menyspreu al llenguatge d'un que té la sort de tenir-lo.

Anònim ha dit...

Malgrat les trampes (o repeticions) va en camí de ser un best-seller, aquesta entrada !

Carme ha dit...

simplement volia fer el comentari:20! ,que no es lo mateix que fer 20 comentaris!